فارسی کنکور را 100 بزن!

۳ شهریور ۱۴۰۱
مطالعه 6 دقیقه
عارف علی نژاد
عارف علی نژاد
فارسی کنکور بهترین روش خواندن و منابع ادبیات کنکور

فارسی کنکور رو توی آزمون های آزمایشی و کنکور کم می زنی؟ می دونستی که فارسی مهم ترین، ترازآور ترین و رتبه ساز ترین درس عمومی کنکور هستش؟! طوریکه حتی اگر یک سوال بیشتر یا کمتر بزنی دانشگاه و شهری قبول میشی رو عوض می کنه! اما فارسی سخت ترین درس عمومی کنکور هستش و میانگین درصد دانش آموزها توی این درس بسیار کمه!!

ولی نگران نباش چون تو این پست بهترین روش خواندن و بهترین منابع را برای 100 زدن ادبیات کنکور را با هم یاد می گیریم!

نکاتی که قراره تو این پست با هم یاد بگیریم:

درس به درس بخونم یا موضوعی؟

فارسی کنکور را چگونه بخوانیم؟ برای اینکه بتونی بیشترین بازدهی را داشته باشی باید فارسی را به صورت موضوعی بخونی. همانطور که میدونی فارسی کنکور از 5 موضوع تشکیل شده است:

  1. لغت و املا
  2. تاریخ ادبیات کنکور
  3. زبان فارسی
  4. آرایه
  5. قرابت معنایی

اما قبل از اینکه بهترین روش مطالعه هر کدوم را با هم یاد بگیریم، بیا تا ببینیم بهترین منابع برای فارسی کنکور کدوما هستن؟!

بهترین منابع فارسی کنکور

موضوعکتاب
لغت و املا و تاریخ ادبیاتلغت و املا و تاریخ ادبیات هفت خوان خیلی سبز
زبان فارسیدستور زبان فارسی خیلی سبز
آرایهآرایه های ادبی هفت خوان خیلی سبز
قرابت معناییقرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو

ممکنه الان برات سوال پیش اومده باشه منی که دهم یا یازدهم هستم، چه کتابی را استفاده کنم؟ کتاب هایی که معرفی کردی جامع هستن! مباحث فارسی کنکور به هم پیوسته هستند. یعنی چی؟ مثلا آرایه ها و زبان فارسی ای که توی سال دوازدهم یاد می گیری، توی سال دهم و یازدهم هم وجود دارند و طراح آزمون های آزمایشی می توانند از آن ها سوال بدهند! مهم تر از همه اینکه در حال حاضر هیچ کتاب موضوعی خوبی که فقط یک پایه را کار کرده باشه نداریم! برای همین شما بچه های دهمی و یازدهمی هم باید از کتاب های جامعی که بهتون معرفی کردم استفاده کنید.

بهترین منابع را با هم یاد گرفتیم، حالا بریم سراغ بهترین روش مطالعه برای هر موضوع.

لغت و املا

لغت و املا 6 سوال از فارسی کنکور را تشکیل میدن. از لحاظ درجه سختی معمولا متوسط است. اما سوال های شمارشی لغت و املا می تونه سخت باشه! اما چجوری لغت و املا را بخونی تا بتونی به همه سوال ها جواب بدی؟!

برای لغت و املا دو تا کار باید انجام بدی:

  1. مرور سریع چند روز قبل از روز آزمون
  2. روتین شبانه با روش tick eight (تیک ایت)

مرور سریع لغات فارسی چند روز قبل از روز آزمون

اگر لغت و املا را چند روز از قبل از کنکور و آزمون های آزمایشی بخونی باعث میشه که معنی و املا لغت ها توی ذهنت بمونه و سرعت حل سوال افزایش پیدا کنه. همانطور که می دونی فارسی اولین درس کنکور و آزمون های آزمایشی هستش و سوال های لغت و املا هم معمولا در شروع سوالات ادبیات کنکور هستند و اگر بتونی با سرعت بهشون جواب بدی باعث میشه که روحیه ات افزایش پیدا کنه و با قدرت بیشتری ادامه بدی!

روش tick eight (تیک ایت)

کار مهم دیگه ای که باید انجام بدی اینه که به صورت روتین شبانه و با روش تیک ایت فارسی را بخونی. اما روش تیک ایت چیه؟

فرض می کنیم که مثلا از امشب می خوای این روش را شروع کنی. امشب باید صفحه اول از لغت های هفت خوان را بخونی. شب دوم صفحه های اول و دوم را می خونی، شب سوم صفحه های اول، دوم و سوم را می خونی و همینطوری پیش میری تا شب هشتم که صفحه اول را هشت بار خوندی. شب نهم صفحه اول را کنار می ذاری، شب دهم صفحه دوم را کنار می ذاری و به همین ترتیب تا آخر کتاب پیش بری.

اگر این روش را برای لغت و املا فارسی و لغت های زبان انگلیسی انجام بدی باعث میشه که لغت ها توی ذهنت حک بشن و در نتیجه یکدونه سوال لغت و املا رو توی کنکور و آزمون های آزمایشی از دست نمی دی! (خودم این روش را تست کردم و همه سوال های لغت و املا رو توی کنکور 99 سخت ترین کنکور قرن که حتی تیپ سوال جدید هم داده بودن زدم!)

تاریخ ادبیات

برای تاریخ ادبیات باید دقیقا مثل لغت و املا عمل کنی. یعنی علاوه بر اینکه چند روز قبل آزمون مرور کنی، باید روتین شبانه همراه با لغت و املا را داشته باشی.

زبان فارسی و آرایه

برای خواندن زبان فارسی و آرایه باید طبق فهرست هفت خوان پیش بری. یعنی از صفحه یک شروع کنی و درسنامه و تست ها را بزنی تا آخر کتاب.

وقتی هم که یک دور هفت خوان را تموم کردی، باید بصورت دوره ای درسنامه هفت خوان را مرور کنی.

یک توصیه بسیار مهم!

وقتی که داری لغت و املا، تاریخ ادبیات، زبان فارسی یا آرایه را از روی هفت خوان می خونی، زمانی که طول کشیده را اول درسنامه بنویس. این کار باعث میشه که برنامه ریزی دقیق تری داشته باشی!

قرابت معنایی

برای زدن تست های قرابت معنایی اول از همه باید به مفاهیم و معنا هر درس مسلط بشی. خیلی جا ها گفته میشه که نیازی به یاد گرفتن مفهوم نیست و باید فقط تست بزنی و ... . اما کاملا اشتباهه! باید قبل از تست زدن مفاهیم کتاب درسی را حداقل یکبار دیده و درک کرده باشی.

برای زدن تست های قرابت معنایی بهتر است که بصورت روتین شبانه تست بزنی. قبل از خواب ده تا دونه تست از قرابت معنایی نشر الگو بزن.

استراتژی آزمون فارسی

بودجه بندی ادبیات کنکور 1401 25 سوال و 18 دقیقه است. هر چقدر هم که بهترین منابع و بهترین روش خواندن فارسی رو بلد باشی اما اگر یک استراتژی آزمون مناسب نداشته باشی، نمی تونی درصد و تراز بالایی رو توی کنکور و آزمون های آزمایشی بدست بیاری!

سوالی داری؟

اگر هر سوال یا نظری راجب روش مطالعه یا منابع فارسی کنکور داشتی حتما برام کامنت کن. خودم همه کامنت ها را می خونم و جواب میدم!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

عارف علی نژاد
عارف علی نژاد