عربی کنکور را 100 بزن!

۳ شهریور ۱۴۰۱
مطالعه 5 دقیقه
عارف علی نژاد
عارف علی نژاد
شتر قهوه ای, بهترین روش خواندن و منابع عربی کنکور

عربی کنکور درسیه که اکثر دانش آموزا ازش متنفرن چون که نمی دونن چطوری باید بخوننش! تو این پست قراره صفر تا صد عربی کنکور رو با هم یاد بگیریم. پس تا آخر این پست با من باش!

نکاتی که قراره تو این پست با هم یاد بگیریم:

بهترین منابع عربی کنکور

بهترین کتاب عربی کنکور برای پایه دهم و یازدهم، کتاب عربی خیلی سبز دهم و یازدهم است. این کتاب درسنامه کاملی داره و تمام نکات هر درس را کامل گفته است. همینطور تست های این کتاب سطح متوسط رو به بالایی دارند که برای کنکور و آزمون های آزمایشی بسیار مناسب است.

توصیه مننام کتاب
پیشنهاد اولخیلی سبز عربی دهم
پیشنهاد اولخیلی سبز عربی یازدهم

اما برای پایه دوازدهم من سه کتاب جامع را به تو پیشنهاد می کنم:

توصیه مننام کتاب
پیشنهاد اولعربی جامع کنکور خیلی سبز
پیشنهاد دومعربی جامع کنکور سری IQ (آی کیو) نظام جدید گاج جلد 1 و 2
پیشنهاد سومعربی جامع مهر و ماه

هر سه کتاب بالا سطح محتوای بسیار خوبی دارند. پس تو باید از لحاظ رنگ و فونت ببینی که با کدوم چشمت بیشتر حال می کنه و همون رو تهیه کنی.

خود من در سال کنکور خودم، اول از عربی کنکور خیلی سبز جامع به عنوان منبع اول و از آی کیو گاج به عنوان منبع دوم استفاده کردم. با همین دو کتاب، من در تمام آزمون های آزمایشی سال کنکور، این درس را اکثرا بالای 90 درصد می زدم!

فقط این نکته را بگم که IQ گاج نسبت به خیلی سبز نکات ترجمه عربی کنکور را خیلی بهتر کار کرده است.

بهترین روش مطالعه عربی، زبان قرآن

اما عربی کنکور را چگونه بخوانیم؟ بهترین روش خواندن عربی کنکور از صفر چیه؟ خیلی از جاها می گن که این درس را به صورت موضوعی و مثل فارسی کنکور بخوانید. اما کاملا اشتباهه!! خیلی بهتر است که عربی کنکور را به صورت درس به درس بخوانی. در طول سال تحصیلی باید همگام با آزمون های آزمایشی درس ها را بخوانی. یعنی مثلا در آزمون آزمایشی قرار است که 2 درس بیاد، تو باید توی فرجه آزمون فقط همان 2 درس را خوب بخوانی.

اول از همه باید درسنامه هر درس را که شامل قواعد، لغات عربی کنکور و معنا و مفهوم عبارت های مهم درس هستند را خوب بخوانی. بعد باید بری سراغ تست ها اما حواست باشه که اول از تست های قواعد عربی کنکور شروع کنی چون اهمیتی بیشتری دارند. بعد از این که تست های گرامر عربی کنکور را زدی برگرد و تست های ترجمه و درک مطلب عربی را بزن.

یک توصیه بسیار مهم اینکه اگر درس جدیدی در آزمون آزمایشی قراره بیاد، حتی اگر فقط متن درس قرار بود بیاد، در هفته اول تمام درسنامه و تست های آن درس را کامل بزن! اینکار باعث میشه که در آزمون های بعدی که قراره از همین درس سوال بدن، تو فقط با یکبار مرور درسنامه و بدون تست، مطالب را سریع بازیابی کنی.

معلم عربی کنکور

شاید الان بپرسی که بهترین دبیر عربی کنکور کیه؟ یا من از جزوه عربی کنکور چه کسی استفاده کنم؟ ببین از نظر من برای خواندن در طول سال نیاز به معلم نداری! کتاب ها و منابعی که توی همین پست بهت معرفی کردم برای 100 زدن عربی کنکور 1401 کافی است.

استراتژی آزمون عربی کنکور

بودجه بندی عربی کنکور 1401، 25 سوال و 20 دقیقه زمان است. اما آیا کار درستیه که برای 25 سوال، 20 دقیقه زمان صرف کنی؟ قطعا خیر! پس چیکار باید کنی؟ باید 25 سوال را در 15 دقیقه و حتی کمتر جواب بدی! با اینکار 5 دقیقه زمان اضافه برای استراتژی بازگشت کنکور ذخیره می کنی!

اما حتما الان می پرسی چطوری توی 15 دقیقه سوالات عربی کنکور را جواب بدم؟ همانطور که می دانی در دفترچه عمومی کنکور، عربی به ترتیب از سه بخش ترجمه، درک مطلب و قواعد تشکیل شده است. باید اول از همه به سوالات ترجمه با حداکثر سرعت پاسخ بدی. بعد از سوالات ترجمه می رسی به سر درک مطلب. آما آما، اینجا یه پرش باید بزنی و بری سراغ سوالات قواعد چون درک مطلب می تونه خیلی سخت باشه. ارزش یک سوال قواعد با یک سوال درک مطلب برابر است. پس چرا باید وقتت را صرف 4 سوال متوسط و سخت درک مطلب کنی، درحالیکه می تونی 11 سوال قواعد که تقریبا 50 درصد عربی کنکور رو شامل میشه را در همان زمان پاسخ بدی؟!

حواست باشه که سوال های قواعد از داخل درک مطلب شروع میشن، یعنی از سوال های تحلیل صرفی. این سوال ها جزو درک مطلب هستن اما نیازی به خواندن و درک کامل متن درک مطلب را برای جواب دادن به آن ها نداری. فقط باید کلمه ای که مشخص شده را بررسی کنی.

پس از همین الان باید برنامه ریزی برای عربی کنکور داشته باشی! اول سوال های ترجمه و قواعد عربی کنکور را جواب بده تا خیالت راحت بشه و اگر از 15 دقیقه، زمانی باقی ماند، صرف درک مطلب کن.

الان شاید بپرسی که پس اون 5 دقیقه باقی مانده رو چطوری صرف کنم؟ ببین دوست من! اگر می خوای توی کنکور نتیجه بگیری باید و باید استراتژی آزمون داشته باشی. هر چقدر هم درس خونده باشی ولی اگر یک استراتژی آزمون دادن مناسب نداشته باشی، کنکور و آزمون های آزمایشی رو خراب می کنی!

سوال های پرتکرار

بهترین منابع برای عربی کنکور چیست؟

به ترتیب خیلی سبز، IQ (آی کیو) گاج، مهر و ماه

استراتژی آزمون عربی کنکور چیست؟

توی این پست کامل توضیح دادم ولی بطور خلاصه یعنی سوال های قواعد عربی رو قبل از درک مطلب جواب بدی!

آیا به دبیر عربی کنکور نیاز دارم؟

نه. نیازی نداری!

سوالی داری؟

اگر هر سوال یا نظری راجب روش مطالعه یا استراتژی آزمون عربی کنکور داشتی حتما برام کامنت کن. خودم همه کامنت ها رو می خونم و جواب میدم!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟ ارسال نظر

عارف علی نژاد
عارف علی نژاد
نظرات
کامنت
2 دیدگاه ثبت شده، نظر تو چیه؟
برای درج نظر وارد شو یا ثبت نام کن