نکات طلایی روز کنکور و روز و شب قبل از کنکور

۲۸ تیر ۱۴۰۲
مطالعه 10 دقیقه
عارف علی نژاد
عارف علی نژاد
روز کنکور و روز و شب قبل کنکور 11 نکته طلایی

11 نکته طلایی برای روز کنکور که هیچ جا نشنیدی ولی رتبه کنکور و آزمون های آزمایشی تو رو خیلی جا به جا می کنه! اکثر دانش آموزان این نکات را نمی دونن پس تا آخر این پست با من باش تا این نکات طلایی روز کنکور را با هم یاد بگیریم.

از این نکات علاوه بر روز کنکور، در آزمون های آزمایشی هم می توانی استفاده کنی.

نکاتی که قراره تو این پست با هم یاد بگیریم:

پاک کن کش دار

روز کنکور حتما با خودت پاک کن کش دار ببر. اما چرا کش دار؟ چون مداد توی دستته، دفترچه سوالات و پاسخبرگ کنکور هم زیر دستته. پس تنها وسیله ای که احتمال افتادنش خیلی بالاست چیه؟ آفرین! پاک کن. چون معمولا پاک کن را میذاری لبه میز و ممکنه دستت بخوره بهش و بیفته روی زمین. برداشتنش از روی زمین علاوه بر اینکه سخته، چون باید خم بشی، باعث میشه که پاک کن کثیف بشه و پاسخبرگ کنکور آسیب ببینه!

بهت پیشنهاد می کنم حتما مقاله مشاوره کنکور رایگان رو هم مطالعه کنی.

بهترین پاک کن برای کنکور پاک کن فابر کاستل است. اول از همه با کش یک جایگاه برای گردنت درست کن. بعد کش دیگری را به جایگاه گردن وصل کن تا پاک کن را به آن متصل بکنی. برای نصب کش، روی یک سوم بالایی پاک کن یک سوراخ ایجاد کن. حواست باشه که قبل از نصب پاک کن، راحت بودن کش را از لحاظ طول و اندازه تست کنی.

حتما و حتما ویدیو زیر رو کامل نگاه کن تا یاد بگیری چطوری پاک کن کشدار درست کنی:

بهت پیشنهاد می کنم مقاله پروانه مونارک زیست دهم رو هم مطالعه کنی.

مداد یا اتود؟

روز کنکور حتما با خودت یک اتود مناسب برای کنکور ببر. چرا اتود؟ چون مداد را هر چند دقیقه یکبار مجبور میشی تراش کنی و علاوه بر اینکه وقتتو می گیره، باعث میشه دست سیاه بشه و پاسخبرگ کنکور آسیب ببینه.

مشکل دیگه ای هم که مداد داره اینه که در درس های محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک کنکور و شیمی کنکور برای نوشتن فرمول ها به مشکل بر می خوری! چطوری؟ چون مداد بعد از یه مدت که باهاش بنویسی نوکش پهن میشه و خط تو را درشت می کنه. از اون جایی که فضای بین سوال ها خیلی کمه باعث میشه نتوانی فرمول ها را جا بدی! اما اتود چون نوکش ثابت می مونه باعث میشه ریز بنویسی و همه فرمول ها را در اون فضای کم جا بدی!

بهت پیشنهاد می کنم حتما و حتما مقاله کلاس کنکور ریاضی رو هم مطالعه کنی.

از نظر من بهترین اتود برای کنکور، اتود استدلر 0.5 میلی متری با نوک B2 است. البته بین 0.7 و 0.5 میلی متری هر کدام که راحت تر بودی را انتخاب کن اما من 0.5 میلی متری را توصیه می کنم.

حواست باشه که روز کنکور دو تا مداد و یک مداد ترش هم با خودت ببری که اگر یه موقع اتود خراب شد ازشون استفاده کنی!

بهت پیشنهاد می کنم که حتما مقاله بهترین کتاب برای 100 زدن فیزیک رو هم مطالعه کنی.

اگر می خوای مداد نوکی یا مداد تهیه کنی می تونی با تخفیف ویژه از خود کنکورباز تهیه کنی:

ساعت مچی عقربه ای یا دیجیتال؟

روز کنکور حتما با خودت ساعت مچی دیجیتال ببر! خیلی جا ها دیدم که می گن ساعت دیجیتالی کنکور نبرید براتون مشکل ایجاد میشه. اما خود من ساعت دیجیتال کنکور بردم و هیچ مشکلی برای من ایجاد نشد!

اما چه موقعی برای تو مشکل ایجاد میشه؟ موقعی که ساعت مچی غیر از نشون دادن زمان کار های دیگه ای هم انجام بده. پس حواست باشه که فقط زمان رو نشون بده و حافظه داخلی هم نداشته باشه! در واقع ساعت هوشمند نباشه!

این وسط بهت پیشنهاد می کنم حتما مقاله امتحان نهایی یا کنکور رو هم مطالعه کنی.

به هیچ عنوان ساعت مچی عقربه ای نبر. چون ساعت عقربه ای زمان به خصوص ثانیه را درست نشون نمیده. تحلیل عقربه های ساعت خودش چند ثانیه را تلف می کند.

البته یه توصیه مهم. ساعت دیجیتال را روی مچ دستت ببند و یک عدد ساعت عقربه ای هم توی پلاستیک شفاف ببر. چون مراقب های حوزه ممکنه دهه پنجاه شصتی باشن و فرق ساعت دیجیتال و ساعت هوشمند را ندونن و بهت گیر بدن.

بهت پیشنهاد می کنم حتما مقاله روش مطالعه شیمی کنکور رو هم مطالعه کنی.

کارت ورود به جلسه کنکور

سایز کارت ورود به جلسه کنکور 1401 بزرگ است و وقتی که با سنجاق به سینه ات وصل کنی برای تو مشکل ایجاد می کنه. چطوری؟ وقتی که می خوای خم بشی و به سوال ها جواب بدی دست هات رو اذیت می کنه و مدام روی پاسخبرگ کنکور میفته. پس به هیچ عنوان از سنجاق برای کارت ورود به جلسه کنکور استفاده نکن.

بهت پیشنهاد می کنم حتما و حتما کتاب فیزیک دهم میکرو رو هم مطالعه کنی.

دو نسخه از کارت ورود به جلسه کنکور تهیه کن. یک نسخه را با طلق پرس کنی و بند مناسب گردنت برایش نصب کن! چرا؟ برای اینکه وقتی آزمون شروع شد کارت آزمون کنکور را بندازی پشت سرت تا جلوی دستت نباشه که اذیتت کنه.

نسخه دوم به چه کاری میاد؟ وقتی مراقب حوزه کنکور میاد که کارت های ورود به جلسه را جمع کنه، به جای اینکه بند را از گردنت در بیاری، نسخه دوم را تحویل میدی!

بهت پیشنهاد می کنم حتما و حتما محصول دور دنیا در ۴ ساعت ویژه کنکور 1403 رو هم مشاهده کنی.

مرور لغت و املا و تاریخ ادبیات فارسی کنکور

روز قبل کنکور لغت و املا و تاریخ ادبیات فارسی کنکور سه سال رو یکبار مرور کن! چرا؟ چون ادبیات کنکور اولین درس کنکور و سخت ترین درس کنکور 1401 است. 64 درصد سوالات فارسی کنکور 1401 با خواندن لغت و املا و تاریخ ادبیات به راحتی حل می شوند. پس برای اینکه در فارسی کنکور روحیه و انگیزه ات را از دست ندهی حتما روز قبل از کنکور آن را مرور کن.

بهت پیشنهاد می کنم حتما مقاله بهترین کتاب برای 100 زدن زیست رو هم مطالعه کنی.

تحلیل کنکور ریاضی و هنر

اگر رشته ریاضی هستی، کنکور هنر 1401 و اگر رشته تجربی هستی، کنکور ریاضی و هنر 1401 که روز های قبل برگزار شدن رو باید تحلیل کنی. چرا؟ چون در کنکور 1399 و 1400 علاوه بر اینکه سوال ها به خصوص در فارسی کنکور سخت بود، چند تا تیپ سوال جدید هم داده بودند که اگر کنکور های روز های قبل را تحلیل می کردی باعث میشد که متوجه سختی کنکور بشی و استراتژی آزمون دادن مناسب خودت رو براش آماده کنی. همینطور راه حل مناسب برای حل تیپ تست های جدید پیدا می کردی!

به حرف اشخاصی هم که می گن روز قبل کنکور هیچی نخونید، گوش نکن. چون مثل افرادی میشی که ساعت ده صبح از حوزه کنکور اومدن بیرون!

استراتژی آزمون دادن

هر چقدر هم که درس خونده باشی ولی اگر استراتژی آزمون دادن مناسب برای کنکور نداشته باشی، شک نکن موفق نمیشی!

حتما و حتما روز قبل از کنکور و چند ساعت قبل از خوابت و بعد از اینکه کنکور ریاضی و هنر 1401 رو تحلیل کردی، استراتژی کنکور خودت را بچین. باید به استراتژی آزمون که چیدی پایبند باشی و بهش عملی کنی تا نتیجه بگیری.

بهت پیشنهاد می کنم که حتما مقاله تکنیک تست زنی زیست رو مطالعه کنی.

شام شب کنکور

بهترین شام شب کنکور غذا های دارای پروتئین زیاد مثل کباب و تخم مرغ است. همینطور شب قبل کنکور حداقل 10 لیوان آب را مصرف کن.

صبحانه روز کنکور

صبحانه کنکور چه بخوریم؟ صبحانه مناسب روز کنکور چیست؟ بهترین صبحانه برای روز کنکور و حتی آزمون های آزمایشی ماکارونی است! چرا؟ چون ماکارونی قند پیچیده است و باعث میشه قند خون یواش یواش زیاد بشه و همینطور یواش یواش کم بشه. اما اگر صبحانه کنکور قند ساده مثل چایی شیرین بخوری باعث میشه قند خون سریع بالا بره و سریع هم بیاد پایین که همین باعث میشه قبل از شروع کنکور احساس ضعف کنی!

بهت پیشنهاد می کنم حتما و حتما محصول گوشی پزشکی مناسب دانشجو رو هم مطالعه کنی.

البته حواست به مقدار ماکارونی ای که می خوری باشه چون اگر زیاد بخوری باعث میشه خون به جای مغز به معده ات بره! نهایتا یک بشقاب کافیه. حواست باشه که فقط ماکارونی بخوریا! یه موقع مثلا ماست یا دوغ نخوری باهاش که خوابت می گیره.

خوراکی سر جلسه کنکور

اما سر جلسه امتحان چه بخوریم؟ روز کنکور با خودت چند عدد شکلات مناسب کنکور با قند متوسط ببر. اما یه نکته بسیار مهم!

به هیچ عنوان نباید شکلات رو ذره ذره بخوری! چرا؟ چون هوا گرمه و شکلات یکم آب شده و ممکنه روی پاسخ برگ کنکور بریزه! حتی می تونه دست رو کثیف کنه! پس جوری باید شکلات بخوری؟

باید یا یک ضرب بخوری یا دو ضرب!

حواست هم باشه که هر چیزی که می خوری صورتت رو از روی پاسخبرگ کنکور برداری تا نریزه روش!

صحبت با مراقب ها

حتما بعد از اینکه روی صندلی نشستی صورت همه مراقب ها رو نگاه کن! چرا؟ تا ترست از مراقب کم بشه. حتی اگر تونستی با مراقب ردیف خودت چند کلمه صحبت کن! چون یه سری از افراد هستن که وقتی مراقب میاد بالای سرشون هول می کنن!

سوال های پرتکرار

روز کنکور چه وسایلی رو حتما باید با خودم ببرم؟

پاک کن کش دار، اتود، ساعت مچی دیجیتال، کارت ورود به جلسه که با طلق پرس شده و ...

پاک کن کش دار برای روز کنکور چطوری می تونم درست کنم؟

اول از همه با کش یک جایگاه برای گردنت درست کن. بعد کش دیگری را به جایگاه گردن وصل کن تا پاک کن را به آن متصل بکنی. برای نصب کش، روی یک سوم بالایی پاک کن یک سوراخ ایجاد کن. حواست باشه که قبل از نصب پاک کن، راحت بودن کش را از لحاظ طول و اندازه تست کنی.

سوالی داری؟

اگر هر سوال یا نظری داشتی حتما برام کامنت کن. خودم همه کامنت ها را می خونم و جواب میدم!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

عارف علی نژاد
عارف علی نژاد